وظایف حرفه‌ای دانش آموختگان

یک دانش آموخته رشته تکنسین پروتزهای دندانی مـی‌تواند از طریق دستورالعمل ارسالی توسط دندانپزشک و قالبهایی کـه از دهان و دندانـهای وی اخذ نموده هست مبادرت بـه ساخت ابزارآلات مصنوعی زیر نماید:

الف) پروتزهای مصنوعی بشکل دست دندان به منظور بیمارانی کـه تمامـی دندانـهای خود

ب) پروتزهای مصنوعی ثبات و یـا متحرک به منظور بیمارانی کـه یک یـا چند دندان خود را از دست داده‌اند.

ج) روکشـهای مصنوعی بشکل سرپوش به منظور بازسازی شکل و کانتور دندان از دست رفته

د) انواع پوسته ها و Veneers چینی و کامپوزیتی به منظور جبران نارسایی‌های زیبایی و Function بیمار

ه) انواع پلاکهای ارتدنسی کـه از آنـها به منظور درمان و یـا حفاظت دندانـهای بیمار استفاده مـی‌شود.

و) انواع پروتزهای فک و صورت کـه جایگزین اجزاء از دست رفته فک و صورت بیمار مـی‌شود.

در راستای ارائه خدمات فوق یک تکنسین بایستی با مواد مختلفی کـه مـی‌توان از آنـها درون ساخت پروتزهای دندانی کمک گرفت، تکنسین دندانپزشکی و آینده شغلی آن آشنایی کامل داشته باشد. تکنسین دندانپزشکی و آینده شغلی آن این مواد اکثراً شامل موارد زیر مـی‌شود:

انواع موم ها، مواد پلاستیکی و پلیمرها، آلیـاژهای دندانپزشکی اعم از قیمتی و غیرقیمتی، فلزات و فولاد انواع چینی‌های دندانپزشکی و کامپوزیتی.

علاوه بر این بایستی اطلاعات کافی از نقش ابزارآلات مکانیکی، انواع چرخها، وسایل تراش و پرداخت داشته باشد. تکنسین دندانپزشکی و آینده شغلی آن که تا بتواند از طریق بکارگیری صحیح آنـها و موادی کـه از آنـها نام شد زیبایی و کارآیی بـه بیمار برگردانده و بدین وسیله باعث بالا رفتن راحتی، بهداشت و سلامتی وی گردد.

موقعیت شغلی درون ایران

با توجه بـه توانمندی‌هایی کـه دانشجوی این رشته درون طی تحصیلب مـی‌کند، براحتی مـی‌تواند جذب بازار کار شده و شغل مناسبی بـه دست بیـاورد.فارغ‌التحصیلان این رشته مـی‌توانند هم بـه صورت مستقل اقدام بـه تأسیس لابراتور کنند و هم درون کلینیک‌های دندانپزشکی فعالیت نمایند زیرا هر دندانپزشک عمومـی یـا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یـا قالب‌های ارتودنسی حتما با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.

: تکنسین دندانپزشکی و آینده شغلی آن




[معرفی رشته تکنسین پروتزهای دندان(آینده شغلی و بازار کار) و ... تکنسین دندانپزشکی و آینده شغلی آن]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 21 Jun 2018 20:11:00 +0000